Hbtq-priset

I lördags firade RFSL Skaraborg 20 årsjubileum. Dagen till ära har ett pris instiftats, och jag fick äran att ta emot det första hbtq-priset.

Hedrande!

Det är mycket som har hänt sen de första stegen mot en hbtq-vänlig kyrka. Jag har dragit mitt strå till stacken, men det är många som bidragit. Det finns många förebilder - ingen nämnd, ingen glömd - och utan alla kyrkomötesledamöter som satte sig in i vigselfrågan då det begav sig, hade vi inte haft vigsel för alla par idag.

Samtidigt som jag är glad över utmärkelsen, blir jag ledsen över att tänka på vad kyrkorna har ställt till det genom åren för hbtq-personer. Fördömanden, uteslutanden, förnedranden. Och det pågår än. Regnbågsmässorna behövs så länge det finns personer som inte vågar vara den de är i sina olika sammanhang. De behövs så länge människor frågar mig om det finns någon "präst som kan viga oss" i den eller den staden.

Om du är mer intresserad av kyrkan och hbtq-frågorna kan du läsa inläggen under rubriken "Kyrkan och hbtq" i menyn. 

Radio Skaraborg

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...