Starka Anja

– Man förväntas ha åsikter och vilja åka på Pridefestival. Det vill jag inte. Gör mig inte till en ikon. Jag är jag, Anja. Jag berättar om mitt liv för att jag har ledsnat på att vara någon annan och spela ett spel. Jag är skyldig mig, och framför allt Filippa, att säga sanningen. Ryktenas tid är härmed förbi.

Så har Anja Person talat ut om sitt av några hett eftertraktade privatlliv, inte i TV4:s morgonsoffa, inte i QX och inte i någon skvallertidning. Sorgligt att hon skulle behöva vänta i fem år på att inte kunna leva i den mänskliga rättighet det är att hålla sin käresta i handen på promenad genom stan, gå på fester tillsammans som vilket par som helst, eller bara göra vad som helst som par gör offentligt.


Det finns en hel del kvar att göra i hbtq-frågan. Ingen ska behöva vara rädd att missa sponsoravtal på grund av sina personliga förhållanden. Eller bli utkastad från sin familj. Eller bli retad i skolan. Eller behöva åka på Pridefestivaler.

Men starka är också alla de som vill engagera sig i hbtq-frågorna, ha åsikter och åka på Pridefestival. Deras ambitioner och slit leder till att livet trots allt har blivit så mycket enklare för personer som Anja och Filippa.

Anjas sommarprat i P1
Svenska Dagbladet
Aftonbladet
Expressens Thomas Mattsson
Fler bloggare

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...