Kyrkomötet torsdag

Det har varit en lång dag i kyrkomötet!

Efter sedvanligt gruppmöte inledde vi med att fatta beslut i de ärenden som diskuterades under onsdagen. Min motion om Öppet nattvardsbord var ingen idé att begära votering om. Det viktiga är ändå att vi håller liv i frågan. Men jag hade nog inte trott att det var så känsligt som det var - två biskopar kände sig manade att äntra talarstolen och slå näven i densamma.

Vi hade ju en lång diskussion om Susann Torgersons (jag är medundertecknare) motion om en utredning för att bestämma kriterier för en friare församlingstillhörighet. Det är en profilfråga för FiSK och numera också M, POSK och FK. En representant för C var ganska orättfärdig, tycker jag, när hon menade att det var oförskämt av Susann Torgerson att driva den här motionen "år efter år".

De som är mest emot tanken om en friare församlingstillhörighet är S, C och ÖKA. De värnar territorialprincipen (att Svenska kyrkan ska finnas överallt), men vi värnar den också. Vi menar bara att det måste kunna finnas undantag. Det kan till exempel vara att man flyttar från en stadsdel till en annan, men att man vill vara kvar som medlem i den första församlingen.

För ÖKA handlar detta bland annat om att man är rädd att det ska bildas konservativa enklaver. Bland de socialdemokrater som var uppe kan jag ändå hitta en sympatisk tanke: det är viktigare att värna det gemensamma, än att kunna få välja för egen del. Det är bara det att det är en from förhoppning. Är det bättre att alla församlingar är mellanmjölksförsamlingar, än att vi får lite konkurrens och profilering?

Hans Wallmark (m)hade en intressant spaning. För dagens ungdomar är den virtuella världen lika verklig som den geografiska. Därför behöver man inte vara så bunden till en geografiskt plats i samma utsträckning som man är nu.
Mats Hagelin (m) efterlyste respekt för människans frihet.

Kjell Petersson (FK) menade att man kan döpas, konfirmeras och vigas i en annan församling än där man är folkbokförd. Man kan begravas i annan också. Är det inte dags också för de levande att få en friare församlingstillhörighet?

Imorse var det alltså dags för en mycket spännande votering, eftersom det var ganska jämnt skägg i utskottet. Rösträkningen gav 130 röster för att avslå motionen, 116 röster för att bifalla den. 2 avstod. Det återstår alltså inte många ledamöter att övertyga!

Frågan ligger som stort paket i strukturutredningen. Vi ville att kyrkostyrelsen skulle börja titta på kriterier för dom här undantagen. Vi får vänta, även om det är frustrerande.

Igår diskuterade vi också arbetsformer i förändring. Det finns en oro för att kyrkoherdarna inte har tillräcklig kompetens för att vara vd i bolag, och idag röstades igenom ett tilläggsyrkade av Margareta Andersson där vi ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att ytterigare utreda kyrkoherdens roll i framtida kyrkliga bolag. Man bör ytterligare tänka över ansvarsfrågor och kompetensfrågor som behöver avvägas mot både kyrkoordningen och aktiebolagslagen.

En del har tagit upp det här med att kyrkan bör eller inte bör driva begravningsbyråer. Kyrkostyrelsens hade inte med detta i sin skrivelse. Fortfarande gäller Överklagandenämndens beslut: det är inte tillåtet för församlingar i Svenska kyrkan att bedriva begravningsbyråer. För min del är saken klar: så länge vi är huvudman för begravningsverksamheten är det omöjligt att driva begravningsbyråer. Det är inte alls säkert att vi skulle göra det annars heller.

Vad gäller hbt-motionen, så har jag redan lagt ut mitt anförande här på bloggen. Det var många kloka inlägg från reserverande socialdemokrater, från ÖKA:s Bengt Inghammar och POSK:s Nils Gårder.

Frimodig Kyrka menade att de ville klargöra förutsättningar, men jag menar att om vi uppmuntrar stiften, så kan vi inte från kyrkomötets sida ge några riktlinjer. Jag sa i en replik till Bertil Murray att jag förstår hans misstänksamhet. När vi driver våra frågor blir det gärna tillspetsat. Jag tror ändå vi alla skulle vinna på att stiften finner former för utbildning och därmed samtal, än att vi sitter på varsina håll och bloggar. Själv kommer jag att fortsätta vara tydligt hbt-vänlig, men jag är intresserad av att veta hur de som inte tycker som jag resonerar. Och också för mig är det av största vikt att det sker under lugna och trygga former. Men det är en annan motion, som diskuteras och beslutas i morgon.

Eftersom det var väldigt lika i utskottets omröstning:7-7 och POSK-ordförandes nej-röst som avgjorde, har jag fortfarande gott hopp om att Kyrkomötet bifaller vår motion.

Idag har vi också diskuterat bland annat ersättning för kyrkliga handlingar, andra ärenden i ekonomi och egendom, samt ekumenikfrågorna. Här utmärkte sig bland andra Margareta Sandstedt (SD) när hon i samband med sekter varnade för islams utbredning.

Vi har också hunnit med att avtacka tre avgående biskopar: Lennart Koskinen, Martin Lind och Carl-Axel Aurelius. Jag saknade avtackning av Sven Thidevall, ska ta reda på imorgon varför han inte var med.

Kulturstipendiaterna har fått sin välförtjänta uppmärksamhet, och vi har hurrat och sjungit för Kyrkomötets 1 vice ordf Karin Perers som fyller år idag.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...