Vem vill vara främlingsfientlig?

Jag lyssnar och lyssnar och lyssnar på Jimmie Åkesson och hans kamrater. Jag försöker hitta en röd tråd. Jag försöker få någon som helst reda i argumenten.

Jag stannar bilen för att på riktigt höra hur Svenskarnas partis ledare Daniel Höglund i Grästorp berättar för Radio Skaraborg om hur de vill göra Grästorp till en svensk oas.

(Inte bara dumt utan också opraktiskt. Men låt se om de som röstat på svenskarnas parti står beredda att serva grästorpsborna med restaurangmat och de många andra kompetenser som utlandsfödda står för. )

Både Jimmie och den här Daniel blir arga när de kallas rasister eller främlingsfientliga. Det får stå för oss, säger de.

Men, ursäkta, vad är de då? Om de tänker stoppa flyktingar vid gränsen? Om de påstår att islam är ett reellt hot?

Jag tänker igen och försöker se tecken på ökad islamisering i samhället. Men, nä. Snarare är det så att religion tenderar att bli mindre betydelsefullt för varje generation. Det kallas sekularisering, och det är verkligen inte bara av ondo.

Den enda extremism vi ser ökad frekvens av, står Sverigedemokraterna och svenskarnas parti för.

Då frågar jag, inte av illvilja utan av uppriktigt intresse: Om inte ni är främlingsfientliga, vem är det då, då? Hur skulle ni beskriva främlingsfientlighet?

Som Daniel säger i skaraborgsradion: "Vi vill utvisa alla som inte är svenskar."

Men, tjena. Och har ni tänkt på en sak? Borde inte skånskan förbjudas? Är det verkligen inte rikssvenska som ska talas i vårt land? Va, va?

Och vad är det som är provocerande egentligen? Med tanke på hur många tusen människor som senaste dagarna demonstrerat mot SD:s intåg i riksdagen, borde deras kultur verkligen förbjudas, om man nu skulle vara konsekvent med sina egna förslag.

Jag fattar inget. Men jag tänker fortsätta lyssna på deras argument, för om man ska bemöta dem måste man veta hur intoleransens språk talas.

Och jag tänker inte låta dom vara oemotsagda. Det kan ju faktiskt hända att de låter sig påverkas. Är det inte det som är framtidstro?



Expo-Daniel: Vi måste göra upp med bilden av det goda Sverige
Suzanne Kordon på Newsmill:Tig eller skrik, inga metoder biter på SD.
Ann-Marie Ekström:SD och kultur
Lukas Romson:SD och medias ansvar
.. och missa för allt i världen inte Jonas Gardell:
"Hmmm, nu ska vi se… jag är homo, gift med en invandrare, har barn med en judinna vilket gör mina barn judiska, jag har en bror som är gift med en colombianska och två av hans barn är gifta med muslimer, dessutom har jag en syster som gift sig med en norsk kvinna och skaffat barn med en judisk homosexuell man… vilket väl gör mig till en helt vanlig svensk, såna som vi faktiskt ser ut idag.

Jag är helt enkelt en del av den fina judiskt-muslimska-kristna-homo-hetero-finsk-amerikanska-egyptiska-colombiansk-norsksvenska tradition som byggde det här landet.

Kanske borde jag ansöka om medlemskap i Sverigedemokraterna! De lär ju ha ont om folk."


Andra bloggar om , ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...