Gör din röst hörd!

Imorgon gäller det. En stark alliansregering med egen majoritet, eller rödgrön röra med Mona som statsminister med halvkommunister i regeringen, och vad kommer sverigedemokraternas procent att hamna på?



Många har i detta val funderat över sjukförsäkringsreglerna. Journalister och rödgröna har viftat med urklipp från kvällspressen med fall där försäkringskassan uppenbart tolkat regelverket fel.

Sjuka ska självklart ha sjukersättning. Men som Hanne Kjöller i dagens DN konstaterar: en del människor har inte ens kommit så mycket in i systemet så att de är berättigad till den ersättning de tror de har rätt till.

Ministrarna kan inte kommentera enskilda fall. Hade de, med rätta, gått ut och kritiserat handläggarna på försäkringskassan för att tolka reglerna fel, skulle de inom loppet av tio minuter bli JO-anmälda och KU-anmälda av skadeglada socialdemokrater. Det vet naturligtvis Mona Sahlin.



Varför ska man rösta, då? Kanske framförallt därför att man får. Det känns högtidligt att rösta, tycker jag, och i förmiddags när jag lämnade mina röstkuvert sände jag en tanke till alla dem som riskerar och offrar livet för att de höjt sin röst. Min tanke gick också till de liberaler i vårt land som genom åren kämpat för friheten och tron på att människor kan göra sina egna val.

Jag har röstat på Folkpartiet Liberalerna därför att jag tror på ett samhälle med jämställdhet, valfrihet och tillväxt. Framtidstro, omsorg om hela människan och en förskola och skola värd namnet.

Den som älskar Sverige röstar på alliansen, och där är Folkpartiet ett mycket bra val.


Bilder från dagens torgmöte på Hertig Johans torg i Skövde, där Maria från Liberala kvinnor intervjuade några av oss. Längst upp Mikael Wendt och Ulla-Britt Hagström, sen Christer Winbäck och Elin Elfverson.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...