Hälsning från ActionAid

"Hej,

Jag heter Adiya Tibanagwa. Jag bor i byn Kiraasa i Uganda med mina sex barn. För nio år sedan lämnade min man oss och jag blev ensam kvar att ta hand familjen och vår åkermark.

Min före detta man gifte om sig och försökte flytta in i vårt hus med sin nya fru och deras barn. Han ville att jag skulle ge mig av och var arg och våldsam mot mig.

Jag visste inte vad jag skulle ta mig till och vände mig till ActionAid. De hjälpte mig att få juridisk hjälp så att jag kunde få rätt att behålla min mark. Länsrätten skrev ett brev till min före detta man där de förklarade att han skulle hamna i fängelse om han kom tillbaka och försökte ta marken från mig igen.

Sedan ActionAid hjälpte mig har han inte kommit tillbaka. Jag tror att han blev rädd för vad som skulle kunna hända. Nu försöker jag spara tillräckligt med pengar för att kunna registrera marken i mitt eget namn. Då behöver jag aldrig mer vara rädd för att min man ska kunna kräva den av mig.

Tack vare min jordbit på fem tunnland kan jag försörja mina barn. Den är egentligen för stor för mig att bruka på egen hand, men jag kan sälja tillräckligt med bananer och kaffe för att få ihop pengar till barnens skolavgifter.

Det blir aldrig mat över, men ActionAid ger oss säd till att odla näringsrika grönsaker som morötter och tomater. Jag försöker att alltid ge mina barn tre mål mat om dagen.



Hälsningar,

Adiya"


actionaid.se

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...