En levande kyrka

Du som är medlem i Svenska kyrkan har i dagarna fått ditt röstkort i brevlådan. Gå och rösta och påverka kyrkans viktiga arbete. Tycker du att det är svårt att veta vilken nomineringsgrupp du skall rösta på?

En levande kyrka är en opolitiskt bunden grupp som vill arbeta för en öppen kyrka med låga trösklar så att alla kan känna sig hemma i den kyrkliga verksamheten. Kryssar du in mig i kyrkorådet i Skövde församling lovar jag att arbeta för tillgänglighet och en anpassning av S:ta Helena kyrka för nutida verksamheter. Tradition och förnyelse skall göra gudstjänsterna levande och göra Guds ord tillgängligt för flera.

Jag vill också att kyrkan tar ett aktivt socialt ansvar för att ge barnen en tryggare uppväxt och skingra ensamheten hos de gamla. För detta krävs frivilliga insatser. Det är viktigt att de frivilliga krafterna tas tillvara och får stöd i sitt arbete.

Kyrkans arbete bör präglas av solidaritet både med dem som har det svårt i vårt land och i övriga delar av världen. Svenska kyrkans internationella arbete – Hela världen skall stödjas både genom anslag och frivilligt arbete.

För att öka kunskapen om kristen tro och kristna traditioner vill jag verka för en ökad samverkan mellan skola/förskola och kyrkan. Konfirmandarbetets vikt kan inte nog betonas.

Så här vill jag fortsätta mitt arbete i kyrkorådet i Skövde för En levande kyrka.

Kyrkovalet är den 20 september och du kan förhandsrösta från den 9 september.

Ulla Eriksson



Andra bloggar om , , .

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...