Bifall och andra glädjeämnen med anledning av

Enligt vad jag erfar har Kyrkolivsutskottet alltså beslutat att bifalla Runar Patrikssons och min motion Barnkonsekvensanalysera mera, dvs ett uppdrag till Kyrkostyrelsen att utreda och återkomma till Kyrkomötet med en paragraf om barnkonsekvensanalys att införas i kyrkoordningen.

Gott. Kyrkolivsutskottet lär anföra i sitt betänkande att det är viktigt att ha ledningens stöd för att lyckas med ett barnperspektiv på verksamheten, och för att det ska lyckas måste det framgå tydligt i organisationens centrala dokument för att det ska bli fart på det praktiska arbetet.

Kyrkoordningen är kyrkans styrdokument, och vad som står där är viktigt. Att Kyrkostyrelsen nu kommer att ge oss förslag på paragraf innebär att Barnkonventionen implementeras i Kyrkoordningen och att barn - och ungdomsarbetet inte bara blir goda intentioner lämnade till eldsjälar utan konkretion av en portalparagraf som handlar om barnens särställning.

Den andra motionen som jag är mamma till, Jourhavande präst på internet blev det enligt vad jag erfar avslag på, men med anledning av den och ett par andra motioner om Svenska kyrkans närvaro på internet föreslås Kyrkomötet ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda hur denna närvaro ska se ut. Mycket bra! Det finns en hel del att fundera på, och inte minst får vi invänta resultatet från Tystnadspliktsutredningen.

Hur är det då med detta års kyrkomötes stora snackis Vigsel och äktenskap? Jo, enligt en vanligtvis oerhört tillförlitlig källa, dvs jag själv, har Gudstjänstutskottet föreslagit Kyrkomötet att bifalla Kyrkostyrelsens skrivelse i ärendet. Fyra reservationer. Det innebär att ett förslag föreligger att Svenska kyrkan kommer att ansöka om vigselrätt och att samkönade äktenskap därför kommer att kunna ingås från och med den 1 november 2009.

Uppdatering: Allt är nu justerat, och jag hade rätt i alla mina aningar.

Skrivelser, motioner, läronämndens yttranden och så småningom betänkanden och beslut

Kyrkans Tidning

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...