Muslimska invandrare

Signaturen feminix frågar:

"Som kristen, ser du något problem med den stora muslimska invandringen som leder till att Sverige blir mer och mer musliskt? Välkomnar alla kristna att en dag blir muslimerna så många att vi kristna eller ateister blir i minoritet? Hur tänker du och de kristna om detta?"

Karin svarar:

Tack för din fråga! Jag ser det för det första inte som att det är en världsreligion som invandrar, utan individer som känner sig i behov av skydd. Idag ser vi till exempel att ensamma tonårskillar tar sig till Sverige eftersom de inte vill kriga i sina hemländer, Afhganistan och Somalia.

Sverige ska ta emot och integrera dem som behöver skydd. Vilken religion de har är sekundärt. Men jag tycker att det är bra att människor lever med en religion. Det innebär mycket trygghet, glädje och är en del av människans grundläggande behov och rättigheter: att få uttrycka den tro man har.

Däremot, vilket jag tror du antyder, måste vi våga ha en debatt om vilka allmänpolitiska konsekvenser våra respektive religioner har och får. Muslim eller pingstvän, svenskkyrklig eller buddist. Och naturligtvis måste vi ha i åtanke att man inte kan dra alla över en kam. "Alla" muslimer tycker och tänker inte på samma sätt, lika lite som kristna gör det.

För att vi ska kunna leva tillsammans i ett mångkulturellt samhälle måste vi ha en konfessionsfri lagstiftning. Men det är inte så lätt som man kan tro. Lagstiftningen bygger på värderingar, och värderingar är vi alla med om att forma.

Därför är det av största vikt att kämpa för de värden vi tror på. Och för mig innebär det att jag tycker att även den som inte tänker som jag är i sin fulla rätt att argumentera för sin sak.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...