Privat vårdcentral på gång i Skara - äntligen!

Regionens vårdcentral i Skara har de senaste åren fått utstå massiv kritik för bristande tillgänglighet och dåligt bemötande i vårdkontakterna. Vårdcentralchefen har upprepade gånger förklarat för oss vårdtagare att det handlar om att vi inte begriper oss på vilka frågor vi ska ringa om, att det inte är patienterna som bestämmer om man ska få träffa en läkare eller inte och så vidare. Så hyr man in dyra frilansare på skattebetalarnas ofrivilliga bekostnad.

I höst införs vårdval i Västra Götaland, vilket innebär att man får välja vårdcentral. Jag vill inte välja vårdcentral. Jag vill ha tillgång till alla vårdcentraler. Om jag "listar" mig på vårdcentralen i Skara (vilket är bra om jag är hemma och mot all förmodan får en tid) kan jag visserligen besöka en vårdcentral i Skövde (vilket är bra om jag är på jobbet, och på Billingens vårdcentral behöver man inte boka tid om man har enklare små infektioner), men då får jag betala dubbelt så mycket.

Vilket förbannat öststatstänkande det är inom den svenska offentliga sjukvården! Man blir ju alldeles matt. Ponera att du inte skulle kunna få köpa din mjölk på vilket ICA du ville, utan du behöver "lista" dig hos någon ICA-handlare, och du får betala 50% extra för mjölken på det ICA du inte är listad. Va? Va? Vari består skillnaden?

Idag ser jag åtminstone lite ljus i sammanhanget. I Skaraborgs Läns tidning läser jag att Bräcke Diakoni planerar att öppna privat vårdcentral i Skara.

Bräcke Diakoni är en fristående, idéburen stiftelse utan vinstintresse, rotad i Svenska kyrkans tradition och kyrkans sociala engagemang. Därifrån hämtar vi våra värderingar, vår kompass i vårdsverige.

Bra! Skara är jätteintressant bland annat utifrån läget och kritiken mot befintlig vårdcentral. Bräckes områdeschef Per Starke har vidare en annan vårdsyn än den som vårdcentralchef Anna Carin Berglund gett uttryck för. På tidningens fråga om vårdcentralens dåliga rykte samt stafettläkarsystemet bidragit till Bräcke Diakonis planer att etablera sig i Skara svarar Per Starke så här:

- Ja, det gör det förstås. Det är jättebetydelsefullt. Att ha en kontinuitet med läkare är viktigt. Stafettläkare är bra läkare men att möta olika läkare hela tiden är ju inte bra för patienterna.
På frågan om vad som skulle skilja Bräcke Diakonis vårdcentral från regionens svarar Per Starke:

- Som privat vårdcentral måste vi ha bättre tillgänglighet. Vi överlever inte om vi inte har det och ett bättre bemötande.

Säkert riktigt, men jag tycker att även offentligt finansierad verksamhet ska kunna omfattas av medborgarnas behov av tillgänglighet och gott bemötande.

Vad säger vårdcentralschefen Berglund om Bräckes planer? Ja, hon är inte orolig. Om det visar sig att patientunderlaget minskar, får man minska verksamheten. Sic! Inte förbättra, alltså? Det är positivt med konkurrens, säger hon till Skaratidningen och hoppas på ett framtida samarbete. Innebär det att hon tänker hyra in Bräcke Diakonis läkare på samma sätt som hon nu hyr i frilansare?

Så avslutar hon med att berätta att läkarbristen håller på att förbättras. Det kommer en i mars och en i april. Men dessa är formellt under utbildning, alltså kan jag inte tycka att situationen förbättras. Vem har tid att handleda dessa, som dessutom förmodligen behöver ytterligare språkstudier för att kunna kommunicera med kunderna?

Andra bloggar om , ,.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...