Hur man skalar en räka. Karins måbättre-reflektioner. Del 5.

Idag blir jag förvirrad när jag läser DN. Avdelningen Namn och Nytt har haft en serie inlägg om räkor; hur många räkor det behöver vara på en macka för att det ska vara en räkmacka, och så vidare. NoN-avdelningen brukar verkligen inte uppröra mig så värst, men idag blir jag verkligen k-räk-färdig.

Hur skalar du räkor? Skalar du räkor alls, förresten? Med mina bohusländska gener tar jag fram en pistol om någon försöker servera såna där inlagda räkor i äckelsås. Nittiosju procent salt, och några blekrosa proteinursäkter som svårligen låter sig infångas ens med durkslag.

Vi hade arbetsmiljöutbildning på jobbet och instruktören var bohuslänning. Hon berättade massa intressanta saker om arbetsmiljö, men vad som imponerade mest på mig var att hon hade som vardagslyx att köpa en påse räkor (färska naturligtvis) och skala och äta dom direkt medan hon satt försjunken i en favoritbok. Skala och läsa samtidigt, det är bra. Det inger respekt.

Mats Holmberg i DN skriver att man ska ta bort skalet först, sen huvudet. Jag gör definitivt tvärtom. Huvet ska bort först. Sen skalet, sen tarmarna, sist svansen. Och bort, BORT med det kladdiga kladdet. I DN beskrivs att man ska ta bort skalet, sen huvet. Och man ska låta geggan vara kvar:

"Nu återstår det blanka, mjälla räkköttet, krönt av den krämiga, utsökt smakande geggamoja som gör räkan värd besväret."

Tillåt mig k-räkas. Menar DN att man ska äta upp räkans spermier? Eller vad är det som åsyftas? Bäst att göra en wiki i ämnet.

"Det finns arter som lever hela sitt liv i vattenmassan och andra som har ett planktoninskt larvstadium och sedan lever som bottendjur."

Stackarna. Ingen vägledning på wiki. Tasteline.se brukar vara tillförlitliga, men gaah. Hundratjugoen googleträffar på "räkgegga".

I vilket fall - jag konstaterar att räkor är bra mat ur GI-synpunkt. Massor av proteiner och selen men lågt GI. På 100 g kan du räkna ca 84 kcal, 18 g protein, 0,8 g fett, 0, 8 kolhydrater. Inte en fiber så långt ögat når, men det balanserar du genom tillbehören. Quinoa passar utmärkt, liksom fullkornsbulgur, bönor och linser. Skvätt på lite lime, det sänker GI:t ytterligare.

Vill du vara klimatsmart så väljer du kravmärkta nordhavsräkor. Det råder ingen brist på nordhavsräkor, men fisket medför enligt världsnaturfonden ofta höga bifångster och kan orsaka trålskador på bottnarna.

Och om jag får välja, tar jag definitivt bort allt kladd. Men man ska skölja så lite i vatten som möjligt, sa alltid min mormor som jobbade i fiskaffär, så att smaken inte blir fördärvad.
Andra bloggar om , , .

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...