Karins måbättre-reflektioner. Del 2.

Om man vill gå ner i vikt finns det en uppsjö av dieter att välja mellan. Ibland kan man behöva kombinera två eller flera. Huvudsaken är att det känns bra. För min del har det fungerat bäst med en strikt GI-diet i kombination med chokladshakes (för att gradvis trappa ner mitt chokladberoende).

Hur gör man då? Grejen är att eliminera snabba kolhydrater (potatis,vitt mjöl, jasminris, pasta, kakor, kex, läsk) och istället öka på andelen proteiner (och fett, men det tycker jag är lite äckligt).

Jag försöker tänka ta inte bort, men byt ut. Det är aldrig meningen att du ska vara hungrig. Faktiskt är det så att din värsta fiende är en tom mage. Då börjar man längta efter dumheter. Istället ska du äta bra på regelbundna tider. Du kanske inte tycker att du har tid att äta frukost, men den tiden sparar du inte genom att inte behöva lägga tid på att springa i affärer och köpa större brallor hela tiden.

I eftermiddag tänker du kanske att det vore gott med godis ikväll. Det tycker jag också. Nyttigt godis. Men du, är du dödligt sugen på choklad så kommer din hjärna inte att nöja sig med morotsstavar. Morotsstavar fungerar om du är sugen på morotsstavar. Är du däremot sugen på choklad, ska du äta choklad. Välj den nyttiga. Minst 70 procent kakao ska det vara. Läs mer om kakao här.

Nötter är också bra. Dom innehåller fetter som är nyttiga. Jag gillar paranötter. Nöten är uppkallad efter staden Para vid Amazonflodens mynning. Dom innehåller mycket protein, selen och zink. Två - tre paranötter om dagen räcker för ditt totala dagsbehov av selen. Paranötter hittar du bland naturgodis och nötter i din livsmedelsaffär.

I din nya godisskål lägger du också i solroskärnor. Gott om fibrer, mineraler och vitaminer. Enjoy!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...