Helenas lussekatter

Lovade i ett svagt ögonblick min mamma att baka lussekatter. Min mamma är fantastisk. Hon jobbar heltid på sjukhuset, hjälper sin pappa och oss med barnen och åker buss till min bror och hans sambo med jämna mellanrum. Till det är hon dubbelt så fräsch som jag. Hon bakar världens godaste lussekatter och allt annat också, men i år har jag fått förtroendet.

Så jag testar fru Taubners recept (hon verkar förtroendeingivande i köksfrågor) men russinen går ju fetbort. (Haha, det enda som är nyttigt i dom tar jag bort, men visst är det för kreddigt med fullkornslussekatter?)

Till ca 30 lussekatter:
175 g smör eller margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
2 dl socker
1 g finstött saffran
2 dl russin
1,5 l vetemjöl
ägg till pensling
russin till garnering

Smält fettet, häll i mjölken - värm till 37 grader. Lös upp jästen i degspadet i en bunke/degmaskin, tillsätt salt, socker, saffran, russin. Tillsätt mjöl tills degen släpper från bunken - men inte för mycket! Knåda (eller kör maskinen) läääänge! Degen skall bli trådig.
Låt jäsa i bunken under en handduk i ca 45 minuter. Ta upp degen, knåda igen. Baka ut till lussekatter och garnera med russin. Låt jäsa på plåt under handduk i minst 30 minuter. Pensla med vispat ägg. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i 15-20 minuter. Njut!

Hos Helena kan du också läsa receptet på spanska med fler detaljer om hur man egentligen gör. Självklart ska Storebror vara med och baka, och engagera sig särskilt i momentet "hacer un "s" con los dos extremos".

Bilden: Ja, det blev ju rätt bra får jag säga.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...