Replik till Credoakademin

CredoAkademin har noterat mina inlägg om hbt och kyrkan. Tyvärr tillåter inte bloggägaren kommentarer, så jag får svara här i stället.

I inlägget kritiseras först Anna-Karin Hammars debattartikel i Kyrkans Tidning, där "hon vill introducera koinonia, grekiska för gemenskap, som ett teologiskt grundbegrepp för tolkningen av äktenskapet i vår tid och menar att det finns många fördelar med att göra gemenskap, koinonia, till en teologisk rotmetafor för äktenskapet."

Men koinonia nämns inte i Nya Testamentet tillsammans med koinonia, därför går Hammars argumentation bort, säger CredoAkademins bloggare.

Så kommer mitt inlägg (inte alls genomgång! Sånt finns inte plats för i ett blogginlägg!) om skapelseberättelserna (ty det är två olika traditioner: Prästskriften och Jahvisten), där jag menar att man inte kan läsa in äktenskapet som institution i dessa båda texter.

Men här fungerar eisegesen ("läsa in", till skillnad från exeges, "läsa ut") för CredoAkademin, som i både Gamla och i Nya testamentet ser äktenskapet som en skapelsegiven institution för förhållandet mellan man och kvinna. Konstigt, för hur bokstavstroget jag än läser i min Bibel ser jag varken ordet "äktenskap" eller "institution".

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...