Min sträcka i bloggstafetten

Så är det dags för min sträcka i bloggstafetten. Av Alter Ego har jag fått utmaningen

Jag vill höra hur hon skulle tänka, prioritera och agera om hon för en enda dag fick chansen att påverka en samhällsfråga. Vilken skulle det bli och vad har hon för lösning?

Nu tror jag iockförsig att jag har möjlighet att påverka samhällsfrågor varje dag. Via min blogg, övrig media och möten med människor öga mot öga tror jag att jag gör skillnad. Men om jag fick en dag av verklig makt så skulle jag göra en insats i frågan om könsneutrala äktenskap.

Visserligen tror jag att Reinfeldt gör slag i saken och får med riksdagens hjälp igenom den nya samlevnadslagen, men det vore spännande om kd kunde släppa något av den prestige jag tror de är bundna av. Visserligen finns juridiska spörsmål kvar att lösa, som Göran Hägglund redovisar på Brännpunkt, men i grunden torde saken vara klar: visst är familjen viktig - men det är människor med kön det bör handla om. Inte kön med människor.

Hur agera? Opinionsarbete. Redovisa fakta. Ta fram exempel, där kristdemokraterna ser att det inte är så förskräckligt för barn att leva med homosexuella föräldrar, iallafall inte mer förskräckligt än att ha heterosexuella föräldrar. Hbt-personer är faktiskt inte alls mycket konstigare än icke-hbt-personer. De lever och älskar, fikar och fyller på spolarvätska på bilen. Deras längtan och drömmar är inte annorlunda än andras. Vad är det som är skrämmande?

Vi måste också vara uppmärksamma när det gäller heteronormativt tänkande. Inte alltid utgå ifrån att män intresserar sig för kvinnor och tvärtom. Här kan vi alla vara queerprofeter. Om vi kan bryta tystnadens kultur får vi ett bättre samhälle att leva i, oavsett sexuell orientering.

Dags så att skicka stafettpinnen vidare. Rubinum är en blogg som jag inte läst förut, men bloggägaren beskriver sig som "en "vanlig" kvinna som gärna delar med mig av min vardag och mina tankar." Så min önskan blir att hon skriver litegrann om det där som kallas "livspusslet".

Finns det något livspussel, eller är det en myt att vi har så mycket att göra, och att kraven på oss är större idag? Och om nu livspusslet finns, hur får man det då att gå ihop?

Andra bloggar om: , ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...