Förbjuder Bibeln homosexualitet? (Hbt&bibeln del 1)

Detta inlägg blir en spinoff till inlägget som från början handlade om kristdemokraten Annelie Enochssons jämförelse mellan pedofili och homosexualitet.

För att avsluta den diskussionen: pedofili är ett sexuellt bruk, medan homosexualitet är en sexuell läggning. Alltså kan både heterosexuella och homosexuella vara pedofiler.

Nåväl, till slut skriver signaturen Tony: "nu är det ju så att den sexuella relationen mellan samma kön som är felaktig enligt bibeln."

Då ska vi ta och titta efter. Först några ord om den bibelsyn som jag företräder. Bibeln är en samling texter som handlar om människors liv, liv tillsammans med varandra och med Gud. Människor upplever sig ha blivit tilltalade av Gud, och har inspirerats av Gud. Men är Bibeln Guds ord, eller är Bibeln bärare av Guds ord? Tttar man i Johannesevangeliet så är det Jesus själv som är ordet, och inte en skriftsamling som så många gånger verkar vara föremål för tro.

Texterna i Bibeln skiljer sig inte mycket i sin form som andra texter från samma tider. De präglas av sin tid. Man levde annorlunda. Man förhöll sig annorlunda till varandra. Begrepp som mänskliga rättigheter, jämställdhet och jämlikhet fanns inte. Barn misshandlades och slavar hölls fångna. I nomadsamhället krävdes särskilda regler som omgav sexualiteten - därför att stammens fortlevnad skulle bestå. Och vad är inte bättre påverkansverktyg än ett moraliskt fördömande?

Människor i vår tid inspireras av bibeltexterna. Det finns oerhört mycket gott och uppbyggligt att läsa. I centrum finns Jesus Kristus, sann Gud och sann människa. till Gud. Vårt uppdrag är att se och förstå budskapet, inte att kopiera en antik människosyn. För att förstå textens nubetydelse måste vi se med klara ögon på dess dåbetydelse.

Somliga traditioner i Bibeln är motsägelsefulla. Vi ser också utvecklingslinjer, till exempel i frågan om hur en kristen bör förhålla sig till staten. Allt vi läser i Bibeln måste sättas ljus på - av Jesus, hans person och hans verk. Här är det dubbla kärleksbudet i Lukas evangelium ytterst centralt.

Att vi ser den kulturella kontexten gör att vi med gott samvete har lämnat flera påbud bakom oss.

Då ska vi titta på de bibelställen som brukar användas i samtalet om hbt och kyrkan. Vi börjar med början, nämligen skapelseberättelserna i Första Moseboken. Här finnns, brukar en del hävda, grunden till den ordning som för allt och alltid är oss givna, nämligen en man och en kvinna förenade i äktenskapet. Detta bud tycks dock redan ha krackelerat redan i patriarkberättelserna. Gud befaller människorna att uppfylla jorden - och det har vi med råge gjort. Kalle skriver:

"Men vad är ett äktenskap? Det är ett förbund mellan två personer som älskar varandra, som önskar leva tillsammans och tillsammans uppfostra de eventuella barn som Gud har gett dem. Detta förbund kan formellt se olika ut i olika samhällen, kulturer och tider, men tycks vara allmänmänskligt förekommande. Att en av äktenskapets funktioner är att ge trygghet åt makarnas barn, innebär inte att ett barnlöst äktenskap skulle vara ogiltigt. Dessutom är det tydligt att äktenskapet som sådant inte är en kyrklig, utan en samhällelig angelägenhet. Vad är då ett kristet äktenskap? Är det inte helt enkelt ett äktenskap där makarna önskar leva tillsammans med Gud, alltså ett äktenskap mellan kristna makar?"

Ja eller nej gäller också i samhällspolitiken. Läs Hanne Kjöller i DN:
"Något utrymme för kompromisser finns inte i en fråga som handlar om ja eller nej till könsneutrala äktenskap. Och nej, något ålande runt begreppet äktenskapet blir det inte heller. Poängen är att ge homosexuella rättigheter att ingå äktenskap som heterosexuella och då kan man inte börja kalla äktenskapet för något annat."

Tidigare bloggat om bibelsyn här och här.

Andra bloggar om: , ,
intressant

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...