Fadime Sahindal. Rest in peace.

Imorgon är det sex år sen som Fadime Sahindal mördades. Hon kom med sin familj till Sverige från den kurdiska delen av Turkiet och växte upp här. Som vuxen träffade hon den svenske mannen Patrik och blev förälskad. Det ledde till hot och trakasserier från Fadimes familj. Hennes far blev dömd för olaga hot, hennes bror för misshandel. Efter detta åkte Fadime runt och föreläste om hederskultur och de bekymmer som utlandsfödda tjejer kan ha.

Den 20 november 2001 höll Fadime ett tal i riksdagen där hon bland annat sa:
Hade samhället tagit sitt ansvar och hjälpt mina föräldrar att bli mer delaktiga i det svenska samhället så hade detta kanske kunnat undvikas. Det som har hänt mig är inget som man kan göra någonting åt men jag tror att det är viktigt att man lär sig någonting av det och gör någonting i framtiden, så att såna här fall inte upprepas.
Det räckte inte med hot och våld. Fadime Sahindal mördades av sin far den 21 januari 2002, mitt framför hennes mor och syskon. Men hennes engagemang får inte ebba ut. Läs mer om Fadimes minnesfond.

Hon är inte ensam. Hederskultur och hedersvåld är ett stort problem, också i Sverige. Men det går att göra något. Läs integrationsminister Nyamko Sabunis förslag om hur hedersrelaterat våld kan bekämpas.

Själv tänker jag låta denna bloggvecka vara en temavecka om hedersrelaterat våld och våld mot kvinnor. Jag vill uppmärksamma problematiken från olika infallsvinklar, och dessutom publicera alla notiser om våld mot kvinnor som jag hittar i min lokalpress. Jag vill också utmana alla bloggare som vill att hänga på!
Tack för att ni lyssnade.


Denna bön ber jag vid vår middagsbön i S:ta Helena kyrka måndag:

För alla kvinnor som kämpar för sitt människovärde vill vi be till dig, Gud.
För alla kvinnor som väljer egna och svåra vägar vill vi be till dig, Gud.
För alla kvinnor som bryter upp från våldets vardag vill vi be till dig, Gud.
För alla kvinnor som lever för att överleva, vill vi be till dig, Gud.
Du Osynliga Gud, vänd ditt ansike till oss!
Amen

(Anna-Karin Hammar)

Andra bloggar om: , ,

Bilden har jag fått låna från pelafadime.se. Tack.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...