Dikt av Ulf Johan Härd

Som en stilla bön om natten

(till Hassan)


Mitt namn är Hassan
och jag längtar hem
Jag längtar hem till källan
förbi dessa ombonade väggar
i detta främmande land
som varken min mor eller far
kan göra något åt
Deras ögon vilar i minnen


Jag söker ingen genväg till källan
Jag försöker bara andas genom rutan
innan livet hämtar andan
innan jag själv tappar andan
bakom en förtappad tanke
som fötts ur en overklig dröm
som en längtan i exil


Profetens ord ger mig tröst
och längtan till källan ger mig ro
men jag känner också vemod
hur sakta himlen öppnar sig
och jag vill spetsa mörkret
med glödande nålar
en gång för Allah


Ty Allah är stor och rättvis
och allt liv är skört och heligt
och jag vill så gärna tillföra
något som verkar för det goda
något som flyter i luften
som en stilla bön om natten
utan en enda fläck av hat
på sitt samvete


Mitt namn är Hassan
och jag längtar hem
Jag längtar hem till källan
förbi dessa ombonade väggar
i detta främmande land
som varken min mor eller far
kan göra något åt
Deras ögon vilar i minnen


Ulf-Johan Härd

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...