Vardagsbetraktelse: en annan fastighetsskatt

Det pratas mycket om fastighetsskatten dom här dagarna. Om den ska finnas eller inte, hur hög eller låg den ska vara.

Jag vill fokusera på en annan fastighetsskatt. Den vi sitter i just nu – S:t Markus kyrka. I denna fastighet - och i alla andra kyrkor – förvaltar vi en skatt, den som kallas evangelium.

Evangelium säger att det finns en Gud som bryr sig. En Gud som kommit till jorden i Kristus och vet precis hur vi kan ha det.
Evangelieskatten säger oss att tillvaron ytterst vilar i en god Guds händer.

Att vi människor är lika mycket värda, att vårt värde inte sitter i hur smarta, snygga eller effektiva vi är, utan i att vi är skapade i Guds kärlek och den ska aldrig lämna oss.

Skatten som vi förvaltar är att vägen till Gud, vägen med Gud är öppen. Det finns inga hinder. Inga blanketter att fylla i, inga behörighetskrav att uppfylla, och absolut inga karensdagar. Om du vill, vill Gud möta dig nu. Inte imorgon eller vid halvårsskiftet 2008.

Lyssna till ditt hjärta, lyssna till orden, sångerna och musiken. Njut av skapelsens skönhet, pratstunder och ensamma stunder, upplev smaker och färger. Allt tillhör Gud, och varför skulle inte Gud använda sig av allt skapat?

Jo, den här fastighetsskatten är obegränsad och icke förhandlingsbar. Vi behöver inte ens leta efter den.

Jesus säger:

”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag ska skänka er vila. Ta
på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni
finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt. ”

Vi ber:

Evige Gud, du livets Herre,
tack för vardagens enkla ting:
för brödet, för jorden, för vinden, för vattnet,
för de enkla människorna, dem som speglar ljuset,
för musiken och tystnaden,
för rytmen och vilan.

Tack för friden som kommer från dig,
tack för att du är oss helt nära
i din son Jesus Kristus.

Amen.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...