Scouterna och belastningsregistret

Blogge har noterat att jag inte har skrivit om DN Debatten om ungdomsrörelserna och belastningsregistren. Jag har mest funderat på motioner och heminredningar de senaste dagarna, men eftersom han skriver att jag är en utmärkande representant för kristenheten i bloggvärlden, så blir jag ju helt rörd och måste svara.

(Plus att jag känner lite twinglyångest - känns som att inlägg som länkar till DN/SvD måste vara väldigt bra. Vill ju inte att folk som kommit hit via twingly ska bli besvikna.)

Från barnens perspektiv är det helt rätt att alla som vill arbeta ideellt eller med anställning i barn- och ungdomsorganisationer kollas i belastningsregistret. Det gäller isåfall både män och kvinnor. Även om männen står för det mesta av kriminalitet i världen ska man inte tro att kvinnor alltid är helgon. Inte minst av jämställdhetsskäl ska man inte utpeka män som potientiella pedofiler. Å andra sidan - vilken människosyn att inte lita på människors goda avsikter!

Från fd förövares perspektiv, de som fått behandling och bättrat sig, är det naturligtvis hemskt att inte kunna få tillträde till barnens värld igen. Å andra sidan är det fritt fram på nätet. Men att inte få komma till på scoutläger får de kanske finna sig i att inte göra. Sonat sina synder - ja! Men varför utsätta sig för frestelsen igen? Botade pedofiler som vill göra samhällsnytta kan väl praktisera på äldreboende istället?

Och ja, kontrollerna bör isåfall omfatta även kyrkligt anställda. På kyrkans förskolor görs det redan. Jag håller inte med dig om att våldtäktsoffer stöts ut ur kyrkans gemenskap för att skydda vårt rykte. Tvärtom hoppas jag att de kan finna hjälp och såsmåningom sinnesro hos oss.

Så Blogge - här var mina åsikter. Håll té godo.

Andra bloggar om: ,
Pingat
intressant

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...