På TV4 om oasmötena i Skövde


Läs och titta - Tv4 Skaraborg Nyheter 18.50 25 juli 2007, cirka en halv minut in i programmet.

Lars Gustafsson har fått sista ordet - S:ta Helena byggdes tydligen som helandekyrka, men bruket helbrägdagörelse upphörde vid reformationen. Kan konstateras att det också fanns andra bruk som Luther fick stopp på.

Därmed inte sagt att vi inte ska be för de sjuka. Det ska vi göra - i det personliga mötet och utanför det. Ljuständningen är ett bra exempel på det. Men annonsera helandegudstjänster - där går gränsen för mig. Kanske en fråga om kultur, uppväxtmiljö och inställning till vad sjukdom egentligen är. Jag hoppas också att de som deltog gudstjänsten fick positiva upplevelser.

Andra bloggar om: , , , intressant


Uppdatering: Kollegan Maria skrev precis:

Jag "roade" mig nu under den händelselösa förmiddagen på expeditionen med att kolla samtliga präster (eller rättare sagt de jag vet är präster) som finns med på oasrörelsens hemsida mot namnen på kalinlistan, och samtliga utom Hakon är med där. Samtliga! Sedan är det ju också så att även om de alltid talar om att det finns gptt om kvinnliga präster engagerade i oas, finns det inte en enda (åtminstone inte med skjorta på sig) bland ledarskap, medarbetare, teologiska rådgivare eller inspiratörer. Det säger också en hel del.

Marias inlägg

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...