Valskrivelse får vänta

Demokratiutredningen (om att förändra kyrkovalet) har varit på remiss under våren. Dock blir det inget förslag från kyrkostyrelsen till kyrkomötet, eftersom styrelsen är splittrad och ärkebiskopen satt ner foten. Det som är mest tveksamt i utredningen, tycker jag, är förslaget om spärr till kyrkomötet. Om Svenska kyrkan ska vara en kyrka där olika riktningar ska få plats, måste detta vara synligt också rent demokratiskt, även om somliga av dessa subkulturer gör allt för att klaga på demokratin i kyrkan (läs Frimodig kyrka).

Jag tycker också att det är rimligt att ha indirekta val till stiften. Idag är det inte många som känner till vilka frågor stiftsfullmäktige har på sitt bord. Några stiftsgårdar? Stiftskansliets ekonomi? Det blev ganska tydligt när det organiserades en "debatt" inför förra valet där representanter för nomineringsgrupperna skulle panelmötas. Det blev ingen riktig fart, eftersom ingen riktigt visste vad som skulle pratas om.

Nu blir det i vilket fall inget förslag från Kyrkostyrelsen, men väl ett antal motioner. Jag hoppas kyrkomötesadministrationen sätter av mycket tid till debatt. Själv skulle jag ladda med en termos kaffe under min bänk om man hade fått. Sånt här är skoj! Men som tur är kan man lyssna även vid kaffehörnan utanför.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...