Gud och tomten

En anonym skribent kommenterar inlägget Gudsgenen:

"Jag tycker att Blogge berör en synnerligen intressant fråga, som jag märker att alla nogsamt undviker att besvara:

Vad är det för skillnad mellan att tro på Jultomten och att tro på Gud?

Barn växer så småningom upp, och inser då, tack vare ökande erfarenheter (empiri), att det helt enkelt inte finns någon tomte. Homo sapiens har nu vuxit upp (tack vare alla framstående vetenskapsmän och -kvinnor), och inser av samma anledning att det helt enkelt inte kan finnas någon Gud."
Karin svarar: Skillnaden mellan att tro på Gud och tro på Jultomten?

Enkelt. När min bror Daniel jultomtar hemma hos oss på jul letar jag fram tomteluvan och tomteskägget, han fixar till sig och knackar sen på dörren och undrar om det finns några snälla barn. (Och det finns det ju.)

Efteråt tar han av sig grejerna och kommer tillbaka och undrar varför det har kommit så många paket medan han var ute och köpte Expressen.

Hittills rymmer inte mina Gudsupplevelser detta scenario. Dessutom tänker jag att om vi fattade Gud, vore Gud inte Gud utan ett mänskligt påhitt eller projektion.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...