Pinnen är min

Dags för min sträcka i Bloggstafetten och ämnet är


Dessa fem kvinnor ska ha nobelpris för sina insatser i - ja vad då?

Det här ämnet passar ju väldigt bra att skriva om en dag som denna - internationella kvinnodagen. Lika bra att börja spåna på en gång. Ska de vara nu levande eller kan jag dela ut postumt? Jodå, det måste jag kunna göra. Får jag hitta på egna kategorier...? Men begränsa mig till fem...blir svårt. Få se nu..

Nobelpristagare i litteratur: Astrid Lindgren. Produktiv, tänkande, coachande..allt.

Nobelpristagare i ekonomi: Simone de Beauvoir. Hon har lärt ett par generationer kvinnor att sluta upp med att vara andra könet. (Med sämre bil, lön och pension.)

Nobelpristagare i fred: Folkpartiets Birgitta Ohlsson för hennes utrikespolitiska engagemang.

Nobelpristagare i medicin: Sarah Wägnert, undersköterskan som avslöjade missförhållanden inom äldrevården och som har fått en lag uppkallad efter sig.

Nobelpristagare i kemi: Linda Hammar för hennes kärleksrecept i "En annan del av Köping".


Nu lämnar jag över pinnen till Walentine som kommer att få fundera över:

Därför vill jag/vill jag inte gifta mig i kyrkan.
Lycka till!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...