Ibland snurrar man till det

Jag gjorde feeel på begravningen igår. Efter överlåtelsen pålyste jag andra psalmen direkt utan att läsa bibelorden. Så jag hade vänt mig mot altaret för att förbereda mig inför begravningsbönen när jag kom på att jag kan ju läsa bibelorden efter andra psalmen. Så jag vände mig om mot församlingen igen, drog in luft och tänkte ladda med "Låt..." när kantorn off course gjorde en modulation till begravningsbönen. (Inget uppehåll alltså utan en anpassning till en ny tonart.) Så det blev inte annat än att sjunga begravningsbönen versus populum. Sen bläddrade jag till bibelorden och sen Fader vår. Det var en ny upplevelse men jag tror bara inblandade medverkande noterade detta.

Ur Jesaja 60

Stå upp, var ljus, ty ditt ljus kommer
och Herrens härlighet går upp över dig.

Solen ska inte mer vara ditt ljus om dagen
och månen ska inte mer lysa dig med sitt sken.

Men Herren skall vara ditt eviga ljus,
och Gud skall vara din härlighet.

Herren skall vara ditt eviga ljus
och dina sorgedagar ska ha ett slut.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...