Gillar

Bollibompa är oftast riktigt trevligt. Många bra och pedagogiska program visas. Inte alls som jag kommer ihåg Halv sju från sent sjuttio-tidigt åttiotal. Någon konstig clown som mimade och de där Solstollarna som man nu i efterhand fattar är knepiga ur genusperspektivsynpunkt. Nu är det annat. I Kolla Gud lär vi oss om olika religioner, och genom Evas funkarprogram har även jag äntligen fattat hur elektricitet fungerar. (Nej, jag kom aldrig upp till mer än 3:a i fysik på högstadiet.)

Men roligast är Nalle och hans vänner i det stora blåa huset. Han är verkligen en curlingkompis. Idag försökte han genom hela programmet dricka en kopp te, men lät sig glatt avbrytas av kurragömmalek med uttrarna, hjälpa musen Totte med att flytta ostar, lekt forntid med den lilla björnen, plus att han tittade på solnedgången med Trixie och pratade med solen Stråland. Jag har inte fattat vilket djur Trixie är. Tvättbjörn? Apa?

Trevligt i allafall. "Strax är efter nu men före senare." Ett klassiskt Nalle-citat. Och den där låten får man aldrig ur huvet.

Nalle har ett stort hus, babadabadabadabadabadaba, å jag e en liten mus, babadabdababdabdbadb...

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...