Annika och Cecilia i P1 Morgon

Hörde debatten i P1 Morgon mellan Annica Dahlström och Cecilia Chrapkowska på väg in till jobbet. Jag har inte läst "Könet sitter i hjärnan", men av det jag läst och hört känns Dahlströms forskning dels tvivelaktig. Det verkar vara svårt att hitta entydiga bevis för det ena eller andra. Men att, som Dahlström radionpåstå att män skakar sina barn (som jag för övrigt skrev om här)för att dom inte begriper bättre därför att de inte har den rätta "fingertoppskänsligheten" låter för mig som omvänd könsdiskriminering.

Över huvud taget känner jag inte igen mig i hennes tänkande. Manligt och kvinnligt är inga för alltid fastslagna definitioner. Det verkar som att kvinnor kan ha manliga hormoner och därmed bli karriärkvinnor, vilket händer om modern stressar under graviditeten. Alltså, om en kvinna lyckas bra i arbetslivet beror det på manligheten i henne.

Det tror inte jag. Det beror på hennes ambitioner, talanger och förutsättningar plus en del tur - precis som för männen.

Uppdaterat 16:28:
Den stoppade intervjun

Andra bloggar om:
, ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...