Läst: Ett tal till min systers bröllop ~ av Linda Skugge

Boken handlar om Sylvia Svensson och hennes familj. Det är mycket sjukdomar, tidsbrist och funderingar kring jämställdhet. Det är en bok att skratta åt och med. Man kan ju tycka att det är lyxproblem som Sylvia går bananas på, men sömnbrist kan som bekant göra märkliga saker med humöret. Sylvia refererar till en annan Sylvia, nämligen Sylvia Plath, författare som bland annat gav ut lyriksamlingen "Ariel" och den självbiografiska romanen "Glaskupan" (under pseudonym). Sylvia Svensson jämför sig med Plath, och sin man skådespelaren med Plaths man Ted Hughes. Sylvia Plath hankade sig fram med barn, tvätt, städ och stulen arbetstid precis som Sylvia Svensson. Plath tog sitt liv 1963.

Man kan konstatera att det säkert är lättvindigare att bo i en mindre stad än i Stockholms innerstad när man har små barn. Att ständigt behöva hålla koll på när det är städning på gatan och leva i skräck för att reta upp sina posha grannar som man delar tvättstuga med, kan knäcka vem som helst. Men jag skulle önska för Sylvia att hon kunde ta vara på sin föräldraledighet, inte jobbstressa och att inte ta på sig för mycket extra arbete, till exempel att organisera bröllop.

Det är en bok att skratta med också. Som när Sylvia äntligen har tid att sitta i Nyhetsmorgon - då kräks hon över soffgruppen. Eller som när systern Siv panikringer från jobbet när hon har lyckats proppa toaletten full med papper.

Och ett bra tips till oss som försöker förstå oss själva. Barnvakten Quattiz hjälper Sylvia med drömtydning - säg varje moment och avsluta med "sånt är mitt liv just nu."

Okej, testar. seriöst alltså.

"Jag hänger i en lampa i taket och kyrkomötesledamöterna från Skara stift sitter på golvet runt väggarna och diskuterar organisationsfrågor. Sånt är mitt liv just nu. Jag tar två mackor och grannarna undrar om jag inte ska ha fem mackor. Sånt är mitt liv just nu. Det är en pool utanför min altandörr där någon har dränkt sin gamla moster. Sånt är mitt liv just nu."

Beställ boken hos
adlibris.se. ISBN: 916420163.

Andra bloggar om:
,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...