Biskop Persenius: Dags att sluta fira skolavslutningen i kyrkan

Biskopen i Uppsala funderar på DN Debatt om det inte är dags att lämna resten från enhetssamhället för att inte göra våld varken på eleverna och kyrkan.

"Ett sätt att lösa dilemmat är att sluta be och välsigna. Sommarpsalmerna hör
till kulturarvet så de kan sjungas - men egentligen lika gärna i en aula.
Liturgiska kläder göms i sakristian. Förkunnelsen får handla om att sommaren är
fin, att alla människor har lika värde oavsett betyg och att vi ska tycka om
varandra. Någon antydan om att detta har med Gud att göra ges inte. Ja, då kan
vi ha skolavslutningen i kyrkan trots att en och annan störs av kyrkorummet som
sådant."

Och visst är det där vi är. Och det stör iallafall inte mig. Biskopen konstaterar att människor framför kyrkfria skolavslutningar med hänvisning till religionsfrihet - frihet från religion. Andra religiösa ledare uttalar sig sällan.

Bra att Ragnar Persenius skriver! Men jag håller inte med honom. Skolavslutningarna får för min del gärna hållas i kyrkan, även om jag ibland svajar i denna övertygelse. Jag tycker det är roligt så länge dom vill komma till kyrkan.

Tidigare bloggat av mig om skolavslutningar.

Andra bloggar om: , ,

*********
Uppdatering 21:51. Under en hektisk dag tänker man till, eller så har Expressen hittat en bra vinkling som väl alla ställer upp på:

"Ragnar Persenius, biskop i Uppsala stift, vill inte att elever ska tvingas att
gå till kyrkan."

*************

Uppdatering 12/1:

Biskop Martin Lind backar upp Persenius men menar att det är skillnad mellan glesbygd och stad, så man bör inte generalisera. Men är det verkligen kyrkans ansvar att värna om de elever som känner sig kränkta av budskapet i kyrkan?

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...