Dagens piggaste

Säga vad man vill om Dag Sandahl, men nog har han kämpaglöd. Nu ska biskopsvalet i Växjö överklagas, eftersom han tycker att Bo Brander inte skulle behöva svara på frågan om han kan tjänstgöra med kollegor oavsett kön.

Bland röstsedlarna fanns 40 ogiltiga sedlar, vilka torde avsetts hamna på Brander. Vore det inte mer strategiskt att lägga dem på någon behörig kandidat?

Biskopsval diskuterar även Anna Sophia Bonde med flera. Jag tycker fortfarande att man kan förutsätta att präster och biskopskandidater har hjärtat hos Kristus, men det skadar inte att som Anna Sophia på det viktiga. Men jag håller inte med om det sista:

• en prästernas präst som prioriterar personalvården bland präster och diakoner

Personalvården tycker jag arbetsgivaren, dvs församlingen, ska stå för. Biskopen sköter tillsynen, och det är något helt annat. Sen skulle jag inte bli ledsen om biskop Erik vill fika med mig på Kyrkomötet i oktober, men det skulle jag se som en ren trevlighet.

Andra bloggar om: , ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...