Biskop Gustav av Borgå

Vi valde oss en ny biskop i onsdags här i Borgå stift. Segraren heter Gustav Björkstrand, och han vann över sin motkandidat Henrik Perret med de klara siffrorna 308-146. Jag har skrivit mer om saken på min blogg.
Jag är nöjd över resultatet, men inte entusiastisk. Min kandidat, Helene Liljeström, föll ut redan i första omgången. Då återstod valet mellan moderat konservatism och stockkonservatism, och då valde jag naturligtvis det förra.
Björkstrand är en kompetent person med stor samhällelig erfarenhet - riksdagsman, minister, universitetsrektor m.m. - och kan säkert göra en god insats för stiftet under de tre år som han har på sig innan han faller för åldersstrecket. Men en del som jag skulle önska att biskopen skulle göra blir nog ogjort. Nå, snart blir det val igen...
En av de frågor som (lite överraskande) kom till ytan under valkampanjen var frågan om kvinnliga präster. Perret skulle som biskop inte ha prästvigt kvinnor, och det var det som blev hans fall. Jag har kommenterat frågan i ett par inlägg de senaste dagarna: Kvinnliga präster och jämlikhet och Top Ten Reasons Why Men Should Not Be Ordained.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...