Välfylld fredag

Idag har jag tagit en E-dag. För den oinvigde kan jag berätta att vi präster (som har 40-timmarsvecka) har tio dagar som vi kan ta ut och vara lediga på under året, som en kompensation för att vi inte är automatiskt lediga på "röda dagar".

Bra. Det enda är att jag brukar glömma ta ut dom, och sen står man där med en massa timmar som man skänkt arbetsgivaren. Men i somras var jag ordentlig och lade ut resterande E-dagar jämt fördelat under höstterminen. Två av dem har trots det redan fallit bort.

Så kan det vara. Idag är sonen hemma från dagis och vi håller på med lite allt möjligt. Han har fått en ny bamsetidning och en ny bok från bokklubben han är med i. Nu sover han på soffan, och jag får lite tid att blogga och läsa igenom konsekvensanalyserna av motionerna. När maken kommer hem ska vi åka till Coop Forum och handla middag. Vad familjeaktigt! Känns bra att göra nångång som "vi alltid gjorde hemma", och det är faktiskt kul att gå och strosa i affären och fundera på hur gott allting är. Det handlas alltid mer när man är tre i lugn och ro.

På söndag eftermiddag åker jag till Uppsala. Känns bra att åka en dag före, få lite tid i lugn och ro, strosa runt i stan och kanske gå på någon kvällsmässa i domkyrkan. Det ska bli roligt att träffa de andra i FISK-gruppen igen. Så är det val till utskott, och utskottsarbete. Jag släpar inte med min laptop, men jag hoppas att de har datorer på hotellet, så att ni kan hållas underrättade.

Ett citat som jag fått från Bengt:

"You think there will not be dogs in heaven? I tell you they will be there before any of us." (Robert Louis Stevenson)

Jajamän. Och hundarna ska få en långpromenad idag, eftersom tån är mycket bättre. Jodopax och mänsklig omsorg gjorde susen. Så får jag önska alla bloggläsare en trevlig helg!

Uppdatering: För att inte tala om hur roligt det ska bli att träffa Marta, Maria A, Mikael Mogren, Per w och kanske Bloggblad irl! (Hoppas jag inte missar någon!)

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...