Valresultat Skaraborg

"Moderaterna i Skaraborg får tre platser i riksdagen. Det blev en av följderna av den starka m-vind som blåste även över Skaraborg. De nya m-riksdagsmännen blir Lars Elindersson från Falköping och Charlotte Nordström (bilden) från Skara. Övriga partier behåller sina platser i riksdagen, vilket ger Skaraborg elva riksdagsplatser.
I kommunvalen i Skaraborg bidrog m-framgången till att den borgerliga majoriteten i många kommuner bibehölls och i viss mån stärktes, trots att fp och på flera håll även kd tappade röster.
I tre kommuner, Falköping, Töreboda och Tidaholm, tog sig Sverigedemokraterna in i fullmäktige. I Falköping tog partiet två mandat, vilket kan komma att påverka majoritetsläget då det är jämnt mellan blocken.
I Mariestad tappade det lokala partiet Mariestadspartiet stort. Partiet har bara kvar tre av tio mandat, vilket troligen leder till regimskifte och socialdemokratiskt styre i kommunen.
Gullspång har nu två lokala partier i fullmäktige eftersom även det nya Rätt väg tog fyra mandat."

Hämtat från Radio Skaraborg

Jaha, där fick man. Jag som räknade med att Charlotte Nordström skulle bli nytt kommunalråd i Skara. Men nu hänger det på centerpartiet - ska de återigen stödja familjeföretaget Barbro Hassel eller satsar de på alliansen? När jag var och röstade försökte jag få kd-Leif Brohede att avslöja någon allianstanke i Skara, men det lyckades jag inte med. Men c får styra oavsett vilka de vill styra med, så då är väl utgångspunkten alliansen.

I min gamla hemkommun Mariestad ser det ut som att Sten Bergheden (m) får återgå till laggårn så att Ulla Göthager (s) tar över. Ulla är en mycket duktig och kompetent person och jag tror att det blir bra för Mariestad, trots partifärgen. Och Urban Ahlin är en trevlig politiker, det måste jag säga.

Sverigedemokraterna, då. Jag tror samhället förlorar på att sd inte släpps fram att debattera och annonsera. Om folk verkligen fick upp ögonen för sd:s politik och historia, skulle folk inte rösta på dem. Det kan vi lära oss till valet 2010.

Nu undrar jag hur det gick för Daniel.


Andra bloggar om:
, ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...