Fråga i gästboken

Erik skriver:
"Jag kräver att riksdagen ska anta lagen som ger alla rätt att gifta sig, oavsett om det är med någon av samma kön eller inte."
Citetet finns i tråden om könsneutrala äktenskap. Jag har en fråga till er som tycker att detta är en bra idé. Observera gärna att jag seriöst undrar och inte fösöker stöta mig med er. Jag är helt enkelt nyfiken hur tankegångarna går.

Tycker ni att man ska sträva efter att det i framtiden skall finnas uppror som säger att:

"......oavsett om det är med NÅGON ELLER NÅGRA av samma kön eller inte."

Själv tror jag att risken (chansen enligt andra) med en uppluckring och liberalisering snabbt leder vidare. T.ex. varför skulle inte flera kunna gifta sig med varandra om det syns vara kärlek mellan dem? Skaffa barn i grupp? osv."


BB skriver:

"jo, man kan vända andra kinden till liberalteologin.
Tiden och evolutionen får avgöra. Jag behandlar ju de frågor jag är fäst vid= biofascism, stamceller (för pga Jesus läkte och helade medmänniskor) och evolution."



Karin svarar: Hittills har jag inte sett någon som aktivt och seriöst driver frågan om polygami. Det får dom driva som tycker det är en bra idé. För mig låter det dock mycket tveksamt. Jag tycker fortfarande att det är tvåsamhet som gäller. "Guilt by association" - nej, jag tycker inte att polygami ska bli tillåtet. Tvåsamhet utan otrohet är det som gäller för min del.
Här diskuterade vi frågan mer ingående.

Andra bloggar om:
, ,

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...