Herren är min matte

Hittade på Barons och Falstaffs blogg en parafras av herdepsalmen.

Här är min version:

Herren är min matte.
Hon tar bra hand om mig
Hon ger mig bra mat … balanserad kost
Hon tar mig på långa promenader
Hon låter mig sniffa överallt
Tack vare mattes omsorg växer jag mig stark
Jag blir lydig och lär mig mycket så att
matte kan känna sig stolt
Även inne i stan i tung trafik är jag inte rädd
Du håller ordentligt i kopplet
Du vet vad du gör och jag känner mig trygg

När bråkiga hundar kommer på gården
är du så fräck att du ger mig mat
rakt framför nästan på dem
Du sätter salva på mina sår och ser till att min hundskål alltid
är full med vatten
Din godhet och nåd skall
följa mig varje dag i mitt liv
Och i matte hus vill jag bo
Så länge jag lever

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...