Upp och ner med tankarna

Häromdan var jag på Västerhöjdsgymnasiet, hos två NV-klasser. Oerhört berikande. Otroliga diskussioner om tro och vetande, evolution och människovärde, djurrätt och livet efter detta. Olof Franck som är deras lärare har en enorm källa av kunskap att gräva ur - och delar med sig och sår små frön.

Vi pratade en del om intersektionalitet, alltså skärningspunkten mellan olika samhällets maktordningar. Genus, klass och etnicitet. Genus och etnicitet diskuterar vi ofta här på bloggen, och Christer har vid några tillfällen försökt uppmärksamma mig på det här med klass, eller samhällsgrupp som jag föredrar att kalla det.

Kanske har jag bortsett från samhällsgruppsfrågan därför att jag själv tillhör en privilegierad grupp. Högutbildad, fast anställd gift tvåbarnsmamma med eget hus och två vackra hundar. På ytan helt perfekt.

Hade jag varit man hade jag kanske inte funderat över genusfrågan. Kvarstår etnicitet, som vi kanske har ett gemensamt dåligt samvete över - i bästa fall. Vad säger Migrationsverkets ageranden om hur etniciteten har för betydelse i vårt land?

Tänker vi intersektionalitet uppstår spännande frågor. Vad prioriteras - jämställdhet på individnivå eller den etniska gruppens kulturella rättigheter? Är det afrikanska män snarare än vita kvinnor som bör kvoteras in i styrelserummen?
Sitter med predikoförberedelser inför morgondagen. Jesus förvandlar vatten till vin. Ska jag förhålla mig kritisk till Jesu agerande med hänvisning till dem bland oss som har svårighet med starka drycker?

Från det ena till det andra - Lisa och jag var och såg filmen "Narnia" i eftermiddags. Se den! Jesusfiguren Aslan och Häxan som tagen ur vilken dokusåpa som helst.

Anna Book är min nya storfavorit till titeln Årets Kvinna. Hon bryr sig inte om att trosorna eventuellt syns vid rumbadansning - hon förvånar sig över att hon får upp benen så högt. Hon trotsar fotproblem och magsträckningar och slår alla med häpnad. You Go, Anna!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...