Dags för reformation!

Funderar en del på det här med tandvårdsystemet. Skrev
här om mitt problem med en visdomstand. Jobbigt, ont och dyrt visar det sig. Fakturan kom i veckan, och Skaraborgs sjukhus vill ha 2500 kr för jobbet. Alltså. Jag ifrågasätter inte att det kostar så mycket att få ut en tand, särskilt om den sitter på fel håll. Men ska verkligen inte allmänna sjukvårdsförsäkringen (eller vad det nu kan heta) täcka sånt här? Ska jag behöva betala för att jag har dåliga tandgener? Ska jag behöva betala för att jag fått problem med en enhet, som faktiskt hör till den kropp som Västra Götalandsregionen tar in skatt för att behandla?

Vad händer om man av ekonomiska skäl struntar i att gå till tandläkaren? Tas man in akut för blodförgiftning, kanske man kommer undan med patientavgiften på några hundralappar.

Nu måste någon ta tag i detta. Inse att tänderna hör till kroppen! Inför jämlikhet också på detta område!

"Lider en kroppsdel, så lider också alla de andra. Blir en del hedrad, så gläder sig också alla de andra."
Paulus i 1 Kor 12.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...