Svar till Ra /forts. på "Om helvete och annat"

1. Kan du peka ut var i orden "män som ligger med män" det står något om våld eller bristande respekt dom emellan? Det är akten som fördöms, det är uppenbart.
Svar: Den homosexuella samlevnad som kyrkan avser välsigna kändes inte till på Paulus tid. Däremot var pedofili och pederasti vanligt och utbrett, har flera forskare visat. De ord som används av Paulus i det här sammanhanget, "arsenokoitai" och "malakos" tyder också på detta.
2. Vem sa att "Guds ande slutade verka på jorden ioch med att Bibeln sattes ihop på 300-talet."?Inte jag iallafall. Dock vet jag detta;"Sluta att älska denna onda värld och allt den erbjuder er. Om ni älskar den visar det att Guds kärlek inte behärskar era liv."
Svar: Det håller jag med dig om. Men vad som är synd och ondska och inte har vi olika åsikter om.
Samhällsutveckligen i världen är inte en "Gudi uppenbarelse" som många inom KTI verkar hävda.
Svar: Jo. "Jag har mycket mer att säga er, men ni förmår inte ta emot det nu. Men när han kommer, sanningens ande, skall han vägleda er med hela sanningen; han skall inte tala av sig själv utan förkunna det han hör och låta er veta vad som kommer att ske. Han skall förhärliga mig, ty av mig skall han ta emot det han låter er veta. Allt vad Fadern har är mitt; därför säger jag att det är av mig han tar emot det han skall låta er veta." Joh. 16:12-15
3. Okej, eftersom du gör allt för att låtsas att du inte förstår ett enkelt resonemang: Sexakten man/man och kvinna/kvinna fördöms i Bibeln. Homosexuella har sex. Alltså; relationen kan inte välsignas, iallafall inte om dom har sex...
Svar: Det som är riktigt och verkligt hemskt är inte att människor förälskar sig och vill äta frukost tillsammans, utan människor som framställer Gud som en Gud som fördömer kärlek.
4. Det här handlar om HUR man tolkar kärleksbudet.... (bibelcitat om lagen)
Svar: Ja, och du ser utvecklingen i Bibeln själv. Du kan läsa Paulus, som säger att den som tror på Lagen är också skyldig att hålla hela lagen. Och det gör faktiskt ingen. Jag skulle inte tro att du går runt och stenar människor, eller att du förespråkar slaveri. Jag tror inte heller att du bryr dig om om du använder kläder av olika material samtidigt. I flera etiska frågor har kyrkan med gott samvete lämnat antikens människosyn därhän, och det hävdar jag, eftersom man ser kärleksbudet som överordnat. Inte ens romersk-katolska kyrkan, som de krumelurkyrkliga beundrar, är biblicister. Där erkänns Guds ande i traditionen, och det ska dom ha credit för. Lär av dom. Att respektera Guds ord är att kunna öppna sig för förmågan att se Guds vilja i Guds och vår verklighet idag. Annars är våra kyrkor museum och vår tro idéhistoria.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...