Svar till Jonas

Karin, jag tycker att din gästbok är ett ypperligt forum att tala om detta, eftersom den är en del av den hemsida som gjort att jag känner som jag gör. Och jag har inget att dölja i detta sammanhang.
Framför allt är det din syn på dem som har en s.k. klassisk bibelsyn som tar sig uttryck i nedlåtande kommentarer och svartmålning.

Svar: Jag är varken nedlåtande eller svartmålande. Jag skriver som jag tror och tänker. Om man inte klarar av att läsa om någon annan trosuppfattning än den man själv har, så kan man lugnt avstå.
Din släkt kommer ju själv från en sådan tradition, så jag hade nog väntat mig en större förståelse för företrädarna för denna bibelsyn, även om du själv har kommit att representera en annan. Jag anar att du med din bakgrund egentligen vet att deras (de flestas, är kanske bäst att tillägga) ståndpunkt grundar sig på en sann ödmjukhet inför Gud och Hans vilja. Att inte låtsas om detta är i mina ögon både ohederligt och osmakligt och sänker debatten till en nivå som borde vara otänkbar oss kristna emellan.

Svar: Och exakt vad vet du om min släkt? Min släkt består av många personer. Någon är schartauan. De flesta hårt arbetande människor med varma kristna personligheter. Min morfar jobbade på industri och har lärt mig massor om hur prästerskapet i Bohuslän uppförde sig under t ex andra världskriget. Ja, jag står för en annan kristendomsuppfattning. Som barn fick jag läsa med i "Jag fattig syndig människa", och ett tag trodde jag att jag verkligen var värdelös och oduglig. Men Gud har visat mig annat. Jag står för det jag tror på och låter mig inte skrämmas av någon. Om Schartau visste hur hans tankar och hans namn har utnyttjats för att trycka ner oskyldiga människor, skulle han säkert gråta.
Vad vi behöver är istället respekt för varandras olikheter, precis som vi ska ha respekt för alla människor, självklart även homosexuella. Som du vet (även om du inte vill uttrycka det offentligt) har även de flesta av prästerna som undertecknat Prästdeklarationen stor respekt för homosexuella. Detta innebär dock inte med automatik att man anser sig kunna acceptera - än mindre välsigna - utlevd homosexualitet. Det handlar alltså inte om vare sig homofobi eller intolerans (populära och effektiva skällsord i sammanhanget), utan om respekt för vad Gud vill med oss människor (vilket man som bekant kan komma till olika slutsatser om).
Visst finns det andra i debatten som sänker sig till en ännu lägre nivå och t ex beskyller prästerna för att vilja förhåna och förlöjliga homosexuella. Längre från sanningen kan man knappast komma - jag tror att du är medveten om det och att du aldrig skulle uttrycka dig på det viset. Men dina nedlåtande kommentarer är illa nog.

Svar: Jag förstår att du tycker att jag är nedlåtande. Det är din känsla och den får du stå för. Jag känner väl till hur gammalkyrkligheten i Göteborg tänker och fungerar. Högkyrklighet vet jag mindre om.
Låt oss istället - efter bästa förmåga - sträva efter att bemöta varandra med kärlek och respekt, på samma sätt som vi försöker bemöta alla som kommer till våra kyrkor och församlingar, oavsett livssituation och trosuppfattning.
Om de första kristna sades det: "Se hur de älskar varandra!"

Svar: Det håller jag med dig om. Till att börja med tycker jag att våra homosexuella kristna församlingsmedlemmar omedelbart ska visas respekt. Det har dom inte fått för mycket av.


Tillägg: Jonas skriver: "På annan plats på din hemsida skriver du: "Om Åke Green och hans kumpaner anser att jag uttrycker mig nedsättande om dom, har dom alldeles rätt." Med det menar jag att om Åke green och hans kumpaner anser att jag uttrycker mig nedsättande om dom, har dom alldeles rätt. Känner man sig kränkt, har man naturligtvis rätt till den känslan. En känsla kan väl inte vara fel?

Sen kan jag meddela att jag har börjat tröttna på somligas kommentarer, och som enväldig bloggägare kommer jag nu att börja använda delete-knappen mer frekvent. Detta i respekt för dem som läser min blogg för att bli uppmuntrade. Vill man klaga på mig, så går det fortfarande bra att maila. Pajkastningen tycker jag att vi kan ta privat.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...