Läst: Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra av Liza Marklund och Lotta Snickare

Den första tanken som slår mig när jag börjar läsa i boken med höstens längsta titel är att jag har läst den förut. Men då hette den "Under det rosa täcket", Nina Björks fantastiska feministguide som avslöjar alla särartsfeministernas och kvinnotidningarnas fula tricks.

Men nu har tjejerna vuxit upp och gör karriär och då behövs den här boken. Liza är journalist och författare, Lotta är organisationskonsult och forskare inom ledarutveckling. Deras analysen av kultur och tidsanda känns inte ny. Alla som vistats på BB i någon form vet att flickorna får rosa namnskyltar och pojkarna blåa. Alla som gått i skolan vet att historieböckerna berättar om historia....och kvinnohistoria. Alla som jobbar vet att om det finns chefer som är kvinnor finns dom på personal - eller informationssidan. Det är dom s k "mjukare" avdelningarna, nämligen. Däremot är det intressant att få del av de rapporter inom genusbranschen som kommit på senare år.

Det är när Liza och Lotta övergår till det praktiska arbetet som det gnistrar till. Dom tar kål på en hel hög myter, t ex att det är den som är mest kompetent som får jobbet, att alla män vill ha jämställdhet, och att kvinnor och män har precis samma chans till avancemang. Lagom desillusionerade blir vi sen uppmuntrade med ett antal "minröjare" på vägen mot chefsposten. Det handlar om att lära sig tala männens språk, veta vilken klädkod som gäller på jobbet, att våga ta för sig.

Jag blir rätt trött, faktiskt. Ska det vara så svårt att få drömjobbet? Vilken tur att jag inte längtar efter att bli kyrkoherde, då. När Liza och Lotta blir alltför strategiska för min karriärsmätta soffa-och-filt-hjärna roar jag mig åt att skratta åt Monica Hellströms fantastiskt roliga illustrationer - love!

Utgiven 2005 av Piratförlaget. ISBN: 9164202062
. Beställ boken
här.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...