Det här är min kyrkopolitik enligt FiSK

Med färgglada rutor presenterar Kyrkans tidning en enkät om vad nomineringsgrupperna tycker. Jag blev besviken över resultatet av FiSK:s åsikter, eftersom jag tycker det avviker ganska mycket på en del punkter från valprogrammet.

Jag kandiderar för FiSK till kyrkomötet, toppar Skara stifts lista och tycker så här:

Fråga 1: Kyrkan ska främst förknippas med sin stora bredd och öppenhet.
Jag instämmer delvis. Det ska vara högt i tak och låga trösklar, men främlingsfientlighet och kvinnoprästmotstånd ska inte inrymmas med öppenheten som förevändning.

Fråga 2: Man ska få välja vilken församling man vill tillhöra. I dag tillhör man den församling man bor i.
Jag instämmer helt.

Fråga 3: Det är bättre att höja kyrkoavgiften än att tvingas stänga en kyrka.
Jag instämmer delvis. En medeltidskyrka ska inte rivas pga församlingens dåliga ekonomi. Men en mögelskadad 70-talskyrka kanske lika gärna kan stängas.

Fråga 4: Dagens system med nomineringsgrupper och kyrkoval är bästa sättet att styra kyrkan. Jag instämmer delvis. Jag tycker det är jättebra med fler direkta val. Men systemet borde kunna göras billigare.

Fråga 5: Det är viktigare att församlingarna satsar på gudstjänstlivet än på diakoni om de har dåligt med pengar och måste prioritera sin verksamhet.
Jag instämmer inte. Jag anser att gudstjänst och diakoni är så tätt kopplade till varandra att de egentligen inte går att skilja åt. Dela på potten!

Fråga 6: Det är bra att församlingar driver förskolor och friskolor.
Jag instämmer helt.

Fråga 7: Församlingar ska ge stöd till asylsökande och flyktingar.
Jag instämmer helt.

Fråga 8: Det är bra att församlingarna tar pengar från kyrkoavgiften och ger till fattiga i tredje världen.
Jag instämmer delvis. Det är upp till varje församling. Det ska finnas möjlighet att avsätta en viss procent i budgeten till ex Lutherhjälpen.

Fråga 9: Det borde införas en enhetlig kyrkoavgift för alla, oavsett var man bor. Idaf kan kyrkoavgiften skilja mellan olika församlingar.
Jag instämmer delvis. Församlingarnas beslutsfattande suveränitet i ekonomiska frågor måste garanteras.

Fråga 10: Svenska kyrkan ska vara öppen för dialog med andra kyrkor och religioner.
Jag instämmer helt.

Fråga 11: Det borde bli svårare för män som inte vill samarbeta med kvinnliga präster att få arbeta som präst.
Jag instämmer delvis. Vi har idag regler som förhindrar kvinnoprästmotståndare att arbeta som chefer om de inte kan samarbeta. Vi måste trots allt värna åsiktsfriheten, men inte stödja att kvinnliga prästers arbete saboteras av samvetsskäl.

Fråga 12. Homosexuella bör få rätt att ingå partnerskap i kyrkan på motsvarande villkor som gäller för vigsel mellan heterosexuella.
Jag instämmer helt.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...