Dagens ord: serotonin

Tokbra artikel i DV om serotonin - den kemiska signalsubstansen som hjälper oss att bli glada. Tror jag. Jag har alltid haft jättesvårt med alla naturvetenskapliga grejer. I gymnasiet krävde hela klassen att vandra i naturen på nk-lektionerna istf att lära oss hur hjärnan fungerade.

Men nu tror jag att jag fattar. Är man sur, nedstämd, aggressiv eller deppig har man för lite serotonin i hjärnan, och det avhjälps med

Godis
Bananer
Potatis
Fet fisk
Vetegroddar, yoghurt ch ricottaost
Mörk choklad
Linfröolja
Grönkål, broccoli, spenat, sparris

Mums fillibabba. Depression måste alltså kunna ses som en bristsjukdom. Mer bananer och choklad åt vårt nedstämda folk. Företagen kanske kunde subventionera banan-och-choklad-automater i fikarummen - minskar sjukfrånvaron. Man skulle i princip knôka in sig på jobbet bara för att få den subventionerade chokladen.

Okej. Då har jag ett önskemål. Skövde kyrkliga samfällighet satsar på Alladdinaskar. För varje gudstjänst man har får man en gräddnougat. För en sjukhemsandakt får man en apelsinlikör. För personalmöte får man en trillingnöt (hahaha) och för ett själavårdssamtal får man en kravmärkt banan.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...