På spaning efter Gud


DN Kulturs Åsa Beckman tycker att Svenska kyrkans annonskampanj är dålig. Inte ett ord om Jesus, och Gud nämns bara en gång. Jag funderar på hur många gånger ordet "mjölk" nämns i Arlas reklam. Nehee...kanske för att mjölk är lika självklart hos Arla som Jesus hos Svenska kyrkan.

Jag kommer att tänka på psalmen 25 i psalmboken:

Högt i stjärnehimlen kan vi dig ej finna, men i mänskovimlet är du bland oss Gud.

Inte bortom havet, där är inte svaret, men i ordet, talat, här till oss idag.

Barnet, blomman, vinden, hand som smeker kinden, lika nära finns du, fast vi dig ej ser.

Du ur nöd och plåga ser på oss och frågar: säg mig, vill du vara med mig också där?

Ja, jag vill. Där du är finns det ljus och mening. Där är varje mänska älskad och förstådd.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...