Dagens ord: människosyn




"Jag funderar över det där med människosyn. Rent logiskt skulle jag fullständigt förändrat min människosyn nu om den var grundad i den tro jag förut hade. Det har jag inte - lite kanske men inte fasen har jag förändrat den i grunden. Jag lutar mer åt Sassas syn - det handlar om människosyn och sedan hittar man en religion/politik/godisbutik som passar..."

Så skriver Deep ed i en kommentar till ett inlägg här. Människosyn är ju ett väldigt modernt ord. Men vad menar vi med det? Vad innebär en människosyn? Har vi olika människosyner beroende på vad vi har för religion? Skiljer sig socialdemokraternas människosyn från kristdemokraternas? Är människan ett djur? Är människan skapad av Gud? Är människan i botten ond eller god? Drivs människan av vilja eller instinkt?
Vad har människosyn med den biologiska forskningen att göra? Etiken?
Vad grundar sig vår människosyn på?

En massa frågor. För människosyn innebär frågor. Knepiga ställningstaganden. Intressanta diskussioner.

Men en sak är klar. Ingen vill bli beskylld för att ha en dålig människosyn.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...