Bönburen


Onsdag morgon och mässa i S:ta Helena kyrka. Sång, orgel, kollegans tankar om att ta ansvar. "Gå du och gör som han." Slutklämmen från berättelsen om den barmhärtige samariern Men det som bär mig idag är bönen. Jag sitter mitt i kyrkan och hör de andra läsa med i förlåtelsebönen, Vår fader, tackbönen. Jag känner, att även om jag inte alltid har tillräcklig kraft att be, så finns det andra som gör. Böner stiger till himlen, oavsett om jag ber eller inte. Mina arbetskamrater sjunger, även när jag själv är kraxig. Även när mina konturer är suddiga bildar dom ett kors. Gå du och gör som han. Vilken tur att jag inte behöver gå ensam. Ibland är det jag som bär, ibland är jag buren. Och det är helt okej för mig.

Bild: Copyright Kyrkmedia.se.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...