Svenska kyrkan gör TV-reklam

På söndag den 20 september, om fyra veckor, är det kyrkoval i Svenska kyrkan. Nu lanserar Svenska kyrkan reklamfilmer om bön och om kyrkans verksamhet.

- Vårt uppdrag är att skapa nyfikenhet på Gud, kyrkan och kyrkovalet. Svenska kyrkan kommunicerar varje dag året runt och det personliga mötet överträffar allt annat. Vi möter 85 % av våra medlemmar i samband med dop, konfirmation, vigslar och begravningar. Men det behövs komplement och då är webbkommunikation och tv ett bra komplement, säger Marianne Ejdersten Launikari, enhetschef på Svenska kyrkans informationsavdelning.

– Det här är första gången som vi sänder reklamfilm i Tv4 med avsändaren Svenska kyrkan och det genomgående temat för vår satsning är Bön – Hjärtats samtal med Gud, säger Marianne Ejdersten Launikari, enhetschef på Svenska kyrkans informationsavdelning. Vi vill inbjuda till bön och reflektion.

Reklamfilmen som börjar sändas i Tv4 på måndag är regisserad av Johan Renck, känd för att producera musikvideos för världsstjärnor. Informationssatsningen som består av ett par reklamfilmer och annonser kommunicerar bilden av Svenska kyrkan och ger information om kyrkovalet.

Reklamfilmen bygger på scener ur livet där människor ber. Det kan handla om att be om hjälp, kraft eller att tacka Gud. I de olika filmsekvenserna får vi bland annat möta en tonårstjej som uttrycker sin glädje över livet, en äldre man som ligger på sjukhus, en boxare som ber om kraft och ett semesterfirande par som sitter i en husvagn med ösregn utanför. Filmen som sänds i Tv4 med start vecka 35, är tänkt att väcka nyfikenhet och få människor att besöka bönewebben www.svenskakyrkan.se/be.



Från Svenska kyrkans pressavdelning
">Se filmen!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...