Tal på nationaldagen

Vänner och åhörare!

Idag firas Sveriges Nationaldag runt om i vårt land och vi får göra det också här i Skövde.

Nationaldagen är ju numera en helgdag på bekostnad av Annandag Pingst, men mycket av innehållet i de båda dagarna är lika: att värna gemensamma värden, ge uttryck för och sprida hopp, framtidstro, mod, gemenskap och livslust. Idag samlas vi under den svenska flaggan. Ett gult kors mot en blå bakgrund. Korset är tecknet för att kärleken, livet och ljuset vinner över missmod, ondska och likgiltighet.

Det gula påminner mig om solen, vars värme alltid finns nånstans bakom tunga moln och envis dimma, och det blåa får mig att tänka på hur vattnet hjälper oss att kvickna till ur torka och vissenhet, hur det omsluter oss i livets början och genom hela livet..

Idag firar vi Sverige, vårt kulturarv och våra värden. Mitt i oron för klimatet, jobben och ekonomin finns det sannerligen ljusglimtar att värmas av.
Men det vi tycker är viktigt är inte alltid självklart. Vi måste hela tiden vara rädda om det som är betydelsefullt för oss, och en dag som denna kan det vara värt att fundera på vad som är viktigt i vårt land.

Jag tror på ett Sverige där vi vågar värna demokratin. Demokrati är ett stort ord, men det handlar i klartext om att vad du känner, vill och tycker är viktigt, oavsett om du är rik eller fattig, utbildad eller inte. Du har lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett om du ser dig som man eller kvinna, oavsett om du ser dig som heterosexuell, homosexuell eller bisexuell. Du har ett värde, du spelar roll, just för att du är du. Precis som du är skapad.

Vi kan med dagens tekniska möjligheter lätt ta del av information om vårt samhälle, om naturvetenskapliga framsteg och hur det ser ut i rymden,
vi kan genom traditionella och nya sociala medier som bloggar, facebook och twitter kommunicera och ta intryck av opinionsbildare och vi kan påverka själva i skrift, kuonst och tal. Det är inte självklart överallt.

Och visst bryr vi oss om fängslade journalister i diktaturer, visst engagerar vi oss i nedtystade oppositionsledare i Asien, men hur hjälper vi människor i vårt land som lever i ofrivillig ensamhet och i förtryck för att de vågar avvika från normen?

Jag drömmer om ett Sverige där du känner att du får ta plats. Att dina erfarenheter och upplevelser betyder något. Ett Sverige där du blir bemött med respekt och vänlighet. Ett Sverige där vi får och kan säga vad vi tänker och tycker utan risk för negativa konsekvenser.

Imorgon är det sista dagen att rösta i valet till EU-parlamentet. Jag lägger min röst i morgon, också just därför att jag FÅR rösta, jag får påverka och jag tänker på alla de människor som inte har någon möjlighet alls att påverka sin egen vardag.
Jag kommer att rösta i morgon och jag gör det också som en solidaritetshandling med dem som i andra länder kämpar för demokrati och frihet.
Jag kommer att rösta i morgon som en tacksamhetens handling riktad till de män och kvinnor som i Sverige kämpat för allmän och lika rösträtt.

Sverige är en del av Europa, och en del av världen. Idag när vi högtidlighåller Nationaldagen får vi tänka på och vara glada för vår plats i en mångkulturell värld och för vår del i helheten.

Jag tror på ett Sverige där vi vågar värna en mångfald som är berikande och som präglas av öppenhet och nyfikenhet på de kulturer som nu möts i vårt samhälle.
Jag drömmer om ett Sverige där vi kan lära oss att se och förstå det goda hos varandra. Att vi kan öka kunskapen generellt om kultur och religion, Att vi ska kunna prata med varandra och inte om varandra. Se det som är positivt för vårt gemensamma välbefinnande.

Den gyllene regelns budskap finns inom praktiskt taget alla religioner och kulturer: Allt vad ni vill att andra ska göra för er, det ska ni också göra för dem. Det är en mycket god etik att bygga ett samhälle på. Och en värdegrund behöver vi för att få struktur och stadga.

En värdegrund som talar om jämlikhet, medkänsla, frihet och jämställdhet ger oss förutsättningar att leva tillsammans, i frihet och frimodighet.
I detta samhällsbygge har du och jag var sin spade. Det spelar roll för mig och för andra hur jag bygger. Det spelar roll för mig och för andra hur du bygger.
Det kan vara mycket värt att ibland fundera över livets sammanhang och vad det är att vara människa hur vi påverkar varandra och hur mycket vi betyder för varandra.
Jag drömmer om ett Sverige där vi inte underskattar oss själva. Att du förstår hur mycket du betyder i de sammanhang du finns. Vem ska vara medmänniskor om inte du och jag är det? Vu är varandras livsvillkor!

Du kan göra skillnad för en annan människa bara genom den du är och det du gör. Ett vänligt leende i mataffären, en dörr som hålls öppen, en bil som stannar vid övergångsstället, en varm kram eller någon som orkar lyssna.
Jag känner en djup tacksamhet över att få leva i Sverige. Vi är inte utan bekymmer, men vi har oändliga möjligheter till liv och utveckling! Utbildning, fördjupning, vänskap, infrastruktur, öppenhet, frihet och demokrati.

Idag hälsar vi nya medborgare välkomna till vårt Sverige. Låt oss tillsammans ta vårt ansvar och bygga vidare på det som våra förfäder och förmödrar kämpat för i generationer. Låt oss tillsammans värna omsorgen och vänligheten. Låt oss tillsammans värna naturen, freden och friheten.

Jag föreslår nu att vi alla förenar oss i ett leve för Sverige!
Leve Sverige, leve det!

Bilder: Längst upp ser vi flaggan som håller på att hissas i Helensparken. I mitten har vi flyttat in och ser konferencier Ronny Nyman. I bakgrunden Sten-Inge Johansson, flöjtist i Hemvärnets musikkår och dessutom assistent i församlingsarbetet i Svenska kyrkan i Skövde. Längst ner Tina och Bo Frid som sjöng vackert som vanligt.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...