Årets pryl: spikmattan

Nu har jag testat spikmattan tre gånger och jag blir mer och mer positiv. Efter att ha provat en väns skaffade jag mig en egen. Just nu är det väldigt trendigt med spikmattor, så det är god idé att jämföra priser. Det är ofta billigare generellt att köpa i en nätbutik än att gå in i den lokala hälsoaffären. Min, som Felix är mycket skeptisk emot, beställde jag på ljusweb.se och är en klassisk indisk shaktimatta med 6000 spikar. Leveranstid två dagar och priset är 545 kr, en dryg hundralapp billigare än den som min vän köpte i hälsoaffären brevid S:ta Helena kyrka.

Varför ska man använda spikmatta? Enligt traditionen ökar den blodcirkulationen, löser spänningar och emotionella blockeringar. Den är bra vid låg energinivå och hög stressnivå. (Alltså: man orkar inget av det man tänker att man ska/vill/måste/känner för att göra.)

Fysiskt går det till så att spikarna aktiverar punkter i kroppen, frisätter endorfiner som gör att man mår bra. Det ska alltså göra lite ont i början, men snart blir man varm, lugn och avslappnad i hela kroppen. Vill man ta det lugnt i början kan man lägga en handduk över spikarna. Börja med 10 minuter om dagen, sen kan du öka fem minuter per gång tills du klarar 20-40 minuter.

Den här shaktimattan finns i färgen orange/vit för lust, kreativitet och medvetenhet. och grön/vit för lugn, harmoni och balans.

Enjoy!

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...