Jag stöder Anna Odell!

Konstfackeleven Anna Odell vars projektarbete blivit rikskänt har nu åtalats och hon riskerar fängelse för åtalspunkterna falsklarm, oredligt förfarande och våldsamt motstånd.

Jag har tidigare bloggat om detta, och ifrågasatt rättsäkerheten och det faktum att psykakutens dåvarande chef i media berättat saker ur Annas journal, vilket borde falla under doktorns tystnadsplikt.

Nu har Anna iallafall trätt fram och berättar om sina motiv till aktionen. Det är en återupprepning av en händelse 1995, när hon faktiskt var på väg att ta livet av sig vid Liljeholmsbron. Då liksom nu blev hon polishämtad och lagd i bälte. Anna ifrågasätter övervåldet. Varför ingen kunde prata med henne, lugna henne. Varför vårdpersonal gått ut och sagt att det är "jobbigt" att lägga en patient i bälte, när det i själva verket kanske inte alltid är befogat.

Kanske måste man som personal börja med att lugna ner sig själv, innan man kan möta en annan medmänniska i nöd och se henne i ögonen och berätta varför åtgärder verkställs.

I Kvällsöppet i TV4 fokuseras bland annat på att debatten har kommit att handla om skattepengar och att Anna tagit upp plats för andra. Eberhard och landstingsrådet menar att det skulle vara effektivare om hon valt en annan metod, om det nu var psykiatrins baksidor hon ville belysa.

Jag tror inte det. Jag tror inte att läkareliten lyssnar på patienter. Jag tror inte att en ledsen patients berättelse anses innehålla ens hälften av den sanning som skrivits i journalen. Vinnarna skriver historien, sägs det.

David Eberhard påstår att Anna Odell har skadat personalen. Det står i journalen. Men i polisförhör säger personalen att Anna inte kan lastas för några skador.

Jag ser att Anna Odell har gjort något viktigt för alla som någon gång känt sig ifrågasatta och maktlösa i sjukvårdens våld. Jag är imponerad av hennes mod och hennes integritet.

Bilden är från vår facebookgrupp till stöd för Anna Odell.

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...