Selektiv perception


- Titta mamma, kolor!
sa sonen entusiastiskt och pekade på nyponen.
Underbart att se det man vill se.
Vad bra att utgå från det som är positivt.
Utmaning: träna mig i att se att det kan finnas gott bland
taggarna.


Kommer på när jag läser Christers kommentar att jag har bloggat om den här växten förut.
"Naturen är som vackrast. Färger mitt i allt grågrönt ger en massa lycka. Den här busken utanför vårt hus är verkligen speciell! Det är en blandning av forsytia och nyponros. Garanterat unik.
En och annan i min närhet tycker den är konstig, man kan inte blanda buskar så där hur som helst. Men för mig har min forsytiaros stor teologisk och existentiell betydelse. Livet är inte alltid varken eller. Det kan vara både och. Det kan dessutom vara till och med."

Något om sjukvården i Skaraborg. Krönika i SLA 18 september 2023

Det finns vissa grundrädslor vi människor har, sådant som vi till varje pris vill undvika, skydda oss ifrån och förhindra. I större eller mi...